Vier weken vakantie, met als doel zo veel mogelijk varen. Het IJsselmeer over, naar het Markermeer. Enkhuizen en het Zuiderzeemuseum, Hoorn, Volendam en Marken stonden op het programma. Daarbij hadden we slechts één voorwaarde, geen weeralarmen en stormwaarschuwingen. Dus stabiel weer zonder “spannende momenten”.

De eerste week van onze vakantie begon al meteen goed, regen, oorpijn en familieomstandigheden hielden ons in Friesland. Op woensdag zijn we dan in de stromende regen toch maar even gaan varen en kwamen we al zeilend in Oudega aan. Het was gelukkig niet koud, dus bij aankomst snel de regenpakken uit en hup een restaurant in. Het is tenslotte vakantie. 🙂

De volgende dag is het ineens een heel ander verhaal, het is droog, warm met een lekker zonnetje. Bij de haven zit een camping, met eigen strand waar we ons die dag heerlijk vermaken… en dan ineens heb je toch vakantie 🙂

Er was een grote kans dat wij nog weer naar huis moesten, toen dat echter niet nodig bleek te zijn hebben we Keiko vol gestouwd met kleren en eten en hebben op zaterdag losgegooid. De voorspellingen waren niet goed tot slecht, dus het IJsselmeer was een NO GO, wij i.p.v. rechtsaf maar linksaf richting Heeg. Het was al wat later op de dag dat wij ter hoogte van de passanten haven voeren waarop wij besloten de eerste nacht daar door te brengen. Leuke passantenhaven, met speelstrand en speeltoestellen en dicht bij Heeg. Dag twee (zondag) begint nogal regenachtig en op aandringen van Carlijn besluiten we nog maar een nachtje te blijven liggen. Het was koud, regenachtig en het waaide stevig maar dat weerhield Dion en Carlijn er niet van te gaan zwemmen… Druk was het er in ieder geval niet.

Op maandag ochtend vertrekken we op tijd richting Langweer. Leuke route welke helaas net als eerder de tocht naar Heeg, voor ons onbezeild was. In Langweer is het druk, maar we zijn lekker vroeg en tegelijkertijd met het vertrekken van enkele bootjes lopen wij alweer binnen en kunnen achter in de haven, direct aan het speelstrand, een plekje vinden. Alsof het zo zijn moet wordt ook nu de tweede dag slechter, wil het gaan waaien en regenen, dus besluiten wij ook hier een tweede dag te blijven liggen. Geen straf hoor, Langweer is heel leuk, een gezellige en van alle gemakken voorziene haven en natuurlijk dichtbij het speelstrandje en de speeltoestellen. Het is daarnaast een passanten haven, dus iedereen is bij de boot, veel kinderen en een hoop gezelligheid.

Woensdag is het tijd om weer verder te trekken, waar naar toe, niet te ver weg want die zaterdag zou het gaan stormen. Onze buren in de passantenhaven vertelden ons dat zij regelmatig met hun kinderen naar het Starteiland bij Sneek gingen, daar was het ook altijd gezellig, goede horeca en sanitairevoorzieningen. Dit sprak ons wel aan dus zetten we na het ontbijd koers richting Sneek.

Starteiland was inderdaad gezellig druk. Wij komen daar samen met tientallen vaurien (Frans voor deugniet ) zeilers van zeer uiteenlopen nationaliteiten aan, die daar bij elkaar kwamen voor de wereldkampioenschappen in de vaurien klasse. Erg leuk en gezellig met een plekje voor onze boot dicht bij het havenkantoor, naast de speeltoestellen en dicht bij de cafetaria 🙂

De volgende dag, dag 6 (donderdag) alweer, gaan we verder of eigenlijk weer langzaamaan terug naar onze thuishaven in Gaastmeer. Voor zaterdag voorspelden ze nl. een zware storm die wij het liefst niet op ons bootje willen uitzitten. We besluiten door Sneek te varen, prachtig maar ook best spannend. Smalle grachten met links en rechts geparkeerde bootjes en niet te vergeten ook tegemoetkomend verkeer. Gelukkig waaide het niet te hard, was het niet al te druk met tegenliggers en was het uiteindelijk gewoon dik genieten. Wat leuk om tussen de huizen door te varen, pal door het centrum langs de watertoren en het gevoel hebben dat al die duizenden mensen naar jou aan het kijken zijn.. haha

Het eerste idee was om in de buurt van IJlst nog een nachtje te blijven liggen, maar eenmaal daar toch maar besloten door te varen, we zijn dan al immers bijna thuis ;). Voorbij IJlst kan dan zelfs de motor uit en hijsen we de Genua. Rustig, samen met een ander schip lopen we richting Heeg en de laatste brug van onze reis. Hoe vaak zijn we wel niet met de auto over deze brug gereden en meestal moeten we wachten voor die “stomme bootjes” die zogenaamd niet onder de brug door kunnen. Nu eindelijk, na al die tijd moet die “stomme brug” voor ons open.. haha

Uiteraard hebben we tijdens onze vakantie weer veel foto’s gemaakt. 🙂