14 & 15 Mei… Zeil, Mast en Biertrim

15 mei 2011 0 Door Dion

14 & 15 Mei.. Zeil, Mast en Biertrim

Tijdens de Paas Trip met Werner heb ik uitvoerig het zeilgedrag van onze Daimio zeilboot besproken. De enorme loefgierigheid en de hoeveelheid helling die ook bij zwakke wind al aanwezig is. Zo ook met André (Alias ronin) die ook wel eens wilde weten of dit niet beter kon afgesproken een weekend aan onze Daimio te prutsen om te kijken of wij de zeileigenschappen zouden kunnen verbeteren.

Zaterdag 14-05 heerlijk geklust aan de boot. Een aantal lijntjes vervangen en wat dingetjes veranderd. Ik heb zelfs mijn BB vlaggenlijn er weer in. Want zonder een ZF vlaggetje het water op kan natuurlijk niet meer. haha Ik zal dat ook nog even op het forum zetten.. hi Ik liep zaterdag door de haven en toen zag ik iemand ook met zijn vlaggenlijntjes bezig. De beste man had twee ladders aan elkaar genoopt en dit tegen de mast gezet en uiteraard goed vast genoopt. Ik denk, dat wil ik ook. Dus maar even geregeld dat ik die ladders mocht lenen als hij klaar was. Best wel spannend toen ik met mijn +100kg op 3mtr hoogte op de ladder stond bij 4bft. Haha ik ging best heen en weer..

Tegen de avond kwam André (ronin) aan boord. Nadat al zijn spullen aan boord waren zijn we eerst maar eens even Heeg in geweest om wat te eten. Nou dat is gelukt, e.e.a. natuurlijk samen met wat van de vloeibare versnaperingen.

De volgende ochtend zouden we op tijd met het stellen van de mast op onze boot beginnen. Jaja.. op tijd Dat op tijd lukte na enkele heerlijke pintjes in het locale watersport café, dat eigenlijk liever een bruin café was geweest, niet helemaal. Het werd wat later en na een stevig ontbijt met een lekker gebakken eitje konden dan toch de werkzaamheden beginnen en hebben we eerst de mast gesteld.. Tjee, daar scheelde nog al wat aan. Daarna zijn we gaan zeilen, lekker windje 11kn max. en gelukkig nog droog.

We hebben dus de mast gesteld en zoals ik al schreef, dat was ook echt wel nodig. Daarna het water op en proberen de boot zo recht mogelijk te varen. Dit lukte wonder boven wonder erg goed. Wij hebben bij 11kn wind toch maar even de 6,7kn SOG aangetikt dus een bijzonder goed resultaat voor een bootje van 7mtr (6,2mtr waterlijn)De dag was helemaal goed. Veel meer gevoel gekregen bij het zeilen op mijn boot en wat een beetje masttrim (en zeiltrim) al wel niet doet met het zeilgedrag van zo’n boot. Nu gewoon met 20º helling het roer met 3 vingers vast kunnen houden!!

We hebben echt heel gericht gekeken wat de maximale helling mag zijn en waar we evt. nog wat aan de zeiltrim zouden kunnen verbeteren. Ik vond het dan ook wel heel prettig eens met iemand op die boot te zeilen die net iets meer kijk daar op heeft dan dat ik dat heb. Er zijn nu nog wel een aantal zaken die ik kan verbeteren maar niet alles is eenvoudig. O.a. de Genua rails en de blokken zitten muur vast. Deze zou ik met harde wind eigenlijk verder naar achteren moeten kunnen zetten om het onderlijk van de Genua vlakker te kunnen trekken en zo bovenin wat druk te lozen. Dat zou nl. ook alweer wat helpen. Maar goed, dat los halen is niet zo eenvoudig. Waarschijnlijk moet ik daarvoor de halve kajuit slopen om daar bij te kunnen… Dus dat zal um wel niet worden. Overigens wel jammer dat er niet wat meer wind stond. Hadden we wat meer de grenzen op kunnen zoeken.

We waren gisteren amper terug in de haven toen het heel donker werd. We hadden net de zeilhuik aangebracht en de Hokon om de Genua geschoven toen het stevig begon te regenen. Dus lekker de zeilen droog gehouden en voldaan weer huiswaarts.

Klik op ‘enkele’ foto’s en het kaartje voor een groter exemplaar.
Leuk om dit terug te kunnen zien. Volgens de ‘Tracklog’ was de hoogste gemiddelde snelheid van trackpunt naar trackpunt, dit is Ca. 170ft (50mtr)ongeveer 5,9kn (10,9km/u).. Al met al niet slecht gedaan. En dan natuurlijk ook nog een top snelheid van 6,7kn gehaald.